mirjam-op.reismee.nl

Macedonië: dag 02

Na een hele nacht slapen (wel een paar keer wakker geweest, maar te verwaarlozen) ging de wekker om half zeven af. Allette dook al snel onder de douche terwijl ik op het balkon stond en genoot van het fantastische uitzicht. Daarna ook snel onder de douche gelopen. Op naar het eerste ontbijt. Niet super, maar zeker niet slecht. Lekker gegeten en je kon goed merken dat iedereen meer open voor elkaar stond na een goede nachtrust. Na het ontbijt nog even tandenpoetsen, rugzak inpakken en klaar voor een nieuwe dag.

Om half negen moest iedereen klaar staan voor het hotel. Iedereen stond er ook (oja, op twee na, want zij wilden niet mee doen aan de excursies), alleen was er maar 1 busje....! Iedereen dacht dat er nog een tweede zou komen, maar... die kwam maar niet. De eerste helft is in het busje gestapt en ging op weg, terwijl wij op het tweede busje wachtten. Bij het hotel loopt een zwerfhond die ik Obi two heb gedoopt. (Obi Wan/one woont in Thailand). Het duurde vrij lang eer hij naar me toe kwam en in eerste instantie mocht ik hem ook niet aaien. Maar ook dat voor elkaar gekregen. Ondertussen zagen we in de verte een kudde schapen met hoeders en een grote sint bernard. Prachtig schouwspel. Geen tweede busje, maar hetzelfde busje kwam terug. Op naar het oudtste gedeelte van Ohrid. Daar stond Katarina op ons te wachten met een vlag ( nav de diverse weglopers van gisteren) . We begonnen met het oude theater uit de negende eeuw na Christus. Vroeger werden hier diverse voorstellingen gegeven, maar er werden ook gladiator gevechten gehouden. Nu wordt het theater nog gebruikt tijdens het zomer festival. Daarna gingen we naar een tentoonstelling van iconen uit diverse eeuwen Mooi, oud. Buiten nog even een rondje gelopen en wat foto's geschoten. Naar Fort Samuel geklommen dat boven op een berg ligt. Pittige klim en onze groep kwam dan ook in etappes boven. Uitleg gekregen en daarna zo'n 15 minuten rond gelopen om foto's te nemen. Ook worden er nog nieuwe delen van het oude fort blootgelegd. Toen de afdaling genomen naar de opgravingen van de eerste universiteit van Ohrid en waarschijnlijk zelfs de eerste in Europa. Vanuit daar zijn we naar wederom een kerk gelopen. Ze waren hier net voorbereidingen aan het treffen voor een doop. Deze kerk is gebouwd op de oude kerk. Vanaf de grond zijn de fresco's te zien van eeuwen geleden en alles boven anderhalve meter is nieuw. Ondertussen kwam de familie aan met het dopen jongetje. Heel even gekeken en daarna op naar de koffie met de eerste heilige beelden in de tassen. Op naar de volgende kerk, een oudje deze keer, we mochten niet naar binnen, maar gingen puur voor de locatie en het uitzicht bij de kerk.
Op naar het restaurant en tijdens de wandeling er naar toe, word je steeds naar het meer getrokken. Ik heb ondertussen al 20 foto's van het meer, maar iedere keer denk je: oh, maar dit uitzicht is ook wel heel erg mooi. Eenmaal bij het restaurant aangekomen, zat het vol met dezelfde Nederlanders die we ook op de boot hadden gezien. De lunch bestond uit salade voor af en Macedonisch stoofpotje als hoofdgerecht. Erg lekker.
Na de lunch zijn we naar het Nationaal Museum geweest, klein en daarna naar het papier museum. Natuurlijk konden we het niet laten en hebben we allebei weer een icoon gekocht. Inmiddels was het drie uur en onze free time begon, maar de bus ging om kwart voor vier weer naar het hotel terug. Dat was allemaal wel erg krap en we besloten om een taxi later naar het hotel te nemen. Eerst een beetje door de winkelstraat gelopen en toen naar de Turkse bazaar. Deze bestond uit voornamelijk voedsel en een heel klein stukje kleding. Deed ook absoluut niet gezellig aan. Terras tijd en we kozen een terrasje onder de bomen bij de fontein en het was niet slecht vertoeven daar. Nog een tijd met een meneer gespraat die alleen maar aan het klagen was. Op den duur afgewimpeld en we hebben nog wat toeristenwinkeltjes bezocht en wilden toen terug naar het hotel. Eerst nog even langs de supermarkt voor water en cola. Taxi gevonden en eenmaal terug op het balkon gezeten en genoten van Lake Orhid. Voordat we gingen eten, nog een paar druppels regen gevallen, maar dat was snel weer over.
Het eten was wederom buffet, maar lang niet zo smakelijk als die dag daarvoor. Deze keer hadden ze hamburgers en ik had er twee in servetjes gewikkeld voor obi two. Die heeft er heerlijk van gesmuld. Na het eten bleef iedereen in het restaurant hangen tot in de kleine uurtjes.

margriet

Weet jij of er in masadonie gerookt mag worden in de horica.
En wat zijn de dingen die je zeker moet bezichtige.
En hoe liggen de prijzen in masadonie

Mirjam

Hoi Margriet,

Ja, er mag bijna overal gerookt worden in de horeca. Macedonië is goedkoop. Een flesje water is 50 cent, een fles wijn is 6 euro en dit zijn horeca prijzen. Ik weet niet wat voor een reis je in gedachten hebt. In Ohrid is het oude gedeelte erg mooi met opgravingen, oude kerken en oud fort. Vanuit Ohrid kan je een boottocht maken naar het klooster van St. Naum, wat ook erg mooi is. Verder zijn er mooie opgravingen bij Bitola. Ook Skopje is een bezoek waard met de Turkse bazaar, het moeder Theresa huis. Verder zijn er ook mooie natuurparken. Anders moet je een keer op de website van stipreizen kijken wat zij allemaal in de rondreis hebben opgenomen.

Ik hoor wel als je nog meer wilt weten.

Groetjes, Mirjam

Hamba