mirjam-op.reismee.nl

Macedonië: dag 05

Het ontbijt zou om tien voor zeven klaar staan, maar helaas werd dit pas kwart over zeven. Daarna haasten om de tanden te poesten en de koffers naar de bus te brengen, want half 8 zouden we vertrekken. Het werd een kwartiertje later. De e erste stop was de Smolari waterval. Flinke klim naar boven door een prachtige stuk natuur. Wat ook erg handig is om wandelschoenen voor de vakantie te kopen en vervolgens je gympen aan te trekken als je flink stuk moet gaan klauteren. Uiteindelijk bij de waterval aangekomen en er kwam nog water naar beneden ook. Even bijkomen, foto's nemen en toen weer terug. Naar beneden gaat toch altijd een stuk makkelijker. Op naar Skopje wat nog een flink eind rijden is, dus aftrappen met een wandeling was helemaal niet slecht. Het eerste gedeelte van de snelweg naar Skopje bestond uit keien. Geweldig!! Bus trilde aan alle kant, maar na zo'n kilometer of 15 kregen we weer asfalt. Tijdens de rit naar buiten gekeken en ondertussen een stuk van het reisverslag geschreven. Was niet altijd makkelijk alle gaten en kuilen in de weg. Aan het begin van de middag kwamen we aan in Skopje en werden afgezet bij het oude treinstation. In 1963 was hier een aarbeving van 9 op de schaal van richter. De stad was voor 80% verwoest. De klok van het treinstation staat nog steeds op de tijd van de aardbeving. Verder is er project gaand: Skopje 2014. In dat jaar moeten oude historische gebouwen zijn hersteld. Wij zijn via de hoofdwinkelstraat naar het Moeder Teresa gedenkhuis. We kregen uitleg van een gids die ons in een kwartier over het leven van moeder Teresa vertelde. Dit wist zij met zoveel bevlieging te doen, dat het een genot was om naar haar te luisteren. Haar grootste wens: naar India gaan om het graf van moeder Teresa te bezoeken. Er was ook een kleine tentoonstelling met foto's, brieven en andere spullen van moeder Teresa. Wat een inspirerende vrouw. Vervolgens liepen we via de plek waar vroeger het geboortehuis van moeder Teresa stond naar het restaurant voor de lunch. Weer een overdaad aan voedsel. Groot bord met salade, daarna soep, een groot stuk Macedonische mousaka, die gelukkig veel beter smaakte dan de vorige en een toetje. Daarna zijn we z'n allen naar de Turkse wijk/ bazaar gelopen. Het zal er enorm pitoresk uit. We kregen drie uur vrije tijd. We zijn met z'n tweetje door de bazaar gaan lopen. Veel van hetzelfde allemaal. Het meest indrukwekkende vond ik het middaggebed. In dit kleine stukje van de stad staan 6 moskee's en alle imams begonnen tegelijketijd aan het middaggebed. Van 6 kanten werd je toegezongen. Daarna zijn we op ons gemak door de winkelstraat gelopen. Nog even wat foto's genomen en naar het oude treinstation gelopen om te kijken of het museum wat was. We besloten van niet. Daarnaast zat nog een winkelcentrum waar we naar toe zijn gegaan. Ook een grote supermarkt, dus ons gemakje gekeken welke producten er te koop zijn in Macedonie. Hondenbrokken voor Obi two meegenomen. Daarna de begaande grond van het winkelcentrum bekeken. Toen buiten lekker op een bankje gaan zitten om op de rest te wachten. Ons hotel die avond lag halverwege op een berg even buiten Skopje. Het was een groot, indrukwekkend en oud staatshotel waar het onderhoud even stil van staat. Omdat wij altijd een kamer willen met twee losse bedden, krijgen wij altijd het kleinste kamertje. Andere spraken over balzalen en wij konden net onze kont keren. Beneden in de lobby mijn verhalen online gezet en ik werd door de Brabanters uitgenodigd voor een wijntje in het cafe 100 meter verderop. Wat een leuke idyllische tent. Deze meneer wist ook wat service was. Had je het koud, kreeg je een body warmer, had je een tas bij je, extra stoel om je tas op te zetten. En wat doen we: gaan we hier eten of in het hotel? We besloten toch maar in het hotel te eten. Foute beslissing. Het eten was koud en smakeloos. Om over het humeur en service van de bediening maar niet te spreken. Het kon gewoon niet slechter. Na het eten zijn we met de vaste feestneuzen, oke eigenlijk de hele groep op vier na, naar het cafe verder gegaan. Tafels bij elkaar geschoven. Heerlijk met zijn alle gezeten en vanwege het slechte eten (sommige van ons hadden alles laten staan) nog wat Macedonnische hapjes besteld. Heerlijk gezeten en gelachen met z'n allen. In het hotel nog een afzakkertje genomen.

Hamba