mirjam-op.reismee.nl

Van Amsterdam naar Bangkok

Maandagvond legde Allette deel 1 af van de reis. Twee en half uur van Groningen naar Amstelveen. Om half tien haald ik haar samen met pipa op van het station. Thuis gekomen de ouders een knuffel gegeven en dag gezegd. Wij gingen de vakantie inluiden met een glas bubbels. Tot een uur of een zitten kletsen en toen slapen.....! Morgen ging de wekker vroeg af.
Om zeven uur begon deze dan ook te piepen, maar de snooze button is zo aantrekkelijk. Opstaan uigesteld tot half acht. Douchen, aankleden, mijn spullen in de koffer en de laatste zaken in huis op ruimen.

Om tien uur liepen we bepakt en bezakt richting bushalte.
Kwart voor elf op schiphol en direct ingecheckt. We zaten niet naast elkaar en de incheckdame zei dat de groep uit acht mensen bestond en we zelf moesten gaan schuiven om naast elkaar te zitten. Nog een sigaret gerookt en door de douane. Eerst eten, wat we gedaan hebben bij grand cafe Amterdam. Taxfree shoppen, toilet stop en naar de gate gewandeld. Ondertussen zaten we de mensen te bekijken. Zouden zij bij ons in de groep zitten?
In de rij, door de security check (voor het eerst een body scan gehad) en toen wachten. Onze vertrektijd kwam steeds dichterbij en geen enkele beweging om te gaan boarden. Om tien over half twee mochten de eerste mensen naar binnen. Eenmaal bij onze stoelen ontmoetten we de eerste mensen. Een jong stel. Ook nog twee meiden, maar zij hadden een andere rondreis geboekt. Een ouder stel naast ons bleek ook de all-in te hebben geboekt.

Het vliegtuig vertrok om kwart over twee met een hoop getril, gerommel en geschud. Eenmaal in de wolken werd alles weer rustig. De eerste mededeling van de kapitein werd in goede aarde ontvangen: vluchtduur tien uur en een kwartier. Yay!!!! De vlucht was goed, maar erg lang. Zeker omdat we geeen eigen tvschermpjes voor ons hadden en naar een groot scherm moesten kijken met films die niet interessant waren. Slapen, hahahahaha. Wel tien minuten. Dus maar regelmatig even gaan staan, bekertje water halen.

Om kwart voor zes plaastelijke tijd landden we in Bangkok. Op naar de immigratie. Ik zag een smoking room en wilde toch wel graag een sigaretje doen. Kon ik meteen mams even bellen. Verteld dat we veilig waren aangekomen en dat ze lekker kon gaan slapen. Terwijl ik neerleeg en mij omdraai, stond in eens de hele ruimte vol met rokers. Bah! Peuk snel uitgemaakt en eerst maar door de douane. De rijen waren lang, maar dat het zolang moest duren, hadden we niet verwacht. Fijn dat groepen van 8 personen hun papieren niet in hadden gevuld. Na lang wachten betraden we om zeven uur het land van de lach, die we op het vliegveld niet hebben gezien. Op zoek naar de reisleider.

Er stonden meerdere mensen die bordjes ophielden. We zagen Kras reizen en gingen er vanuit dat stip hier ook wel bij zou staan. Dat klopte als een bus. De groep was compleet en bleek uit 15 man te bestaan. Gelukkig een hele grote bus voor een klein groepje. Op naar Bangkok. Het was zeven uur ´s ochtends en de spits kwam net lekker op gang. Met een halfoor naar de reisleider luisteren (Belgische Thai) en veel naar buiten kijken. Een eerste indruk kan ik niet geven. Te moe en ik had over al kunnen zijn. Drie kwartier later waren we bij ons hotel. Kamers waren nog niet klaar, dus bij de lobby nog wat uitleg gehad over alles onder het genot van een mierzoet, maar heerlijk vruchtendrankje. Even bij het zwembad gezeten en over de stad gekeken. Nog steeds geen echte indruk.

Onze kamer was als 1 van de laatste klaar. Ruim, netjes en kaal. Geen schilderij of foto aan de muur. Gelukkig was de housekeeping nog in de buurt, dus vlug nog een extra kussen gevraagd. We hadden besloten om even plat te gaan. Wekker om elf uur gezet en ik heb toch nog even lekker liggen slapen. In tegenstelling tot Allette. Om twaalf uur hadden we met de rest afgesproken om in het restaurant te lunchen. Het was een buffet met allerlei lekkere dingen. Natuurlijk rijst, twee soorten vlees en kip. Salades, vers fruit. Heerlijk gegeten. Na het eten moest je beslissen of je mee ging naar de dinnershow en wij waren de enige spelbrekers in het gezelschap.

Na de lunch zijn we gaan wandelen. Het is natuurlijk erg warm en na een half uurtje stevig stappen gingen bij mij de sluizen open en kreeg mijn kapsel de wetlook. Mijn indruk van dit gedeelte van Bangkok. Vies, warm, uitlaatgassen en een riool geur. Veel kraampjes waar voornamelijk eten en drinken wordt verkocht. Het verkeer is druk en er is alleen mogelijkheid tot oversteken voor eigen risico. In de paar kilometer die we hebben we gewandeld hebben we 1 voetgangersovergang gezien met een licht. Prullenbakken zijn net zo zeldzaam. Troep daarentegen niet. Op straat is het een enorme bende met afval. Heel veel zwerfhonden, maar dan ook heel veel. Het mooiste is dat ze zich nergens wat van aantrekken en heerlijk in de weg liggen. Zoals pontifcaal in de in- en uitgang van een klein supermarktje. Niemand schopt de hond weg , maar stapt er keurig overheen.

Al snel kwamen we iemand van de groep tegen die met ons meeliep. We zijn tot aan de eerste shoppingmall gelopen. Even door de winkel gelopen om af te koelen in de airco en toen weer helemaal terug. Via de 7/11 (extra water en cola) terug naar het hotel waar we direct onder de douche doken om even op de te frissen. We hebben de rest van de groep uitgezwaaid, hebben nog een klein stukje de andere kant van de straat bekeken en zijn naar het restaurant van het hotel gelopen. Wederom buffet. Terwijl we langs de bakken lopen, raken Allette en ik helemaal enthousiast van de bak groente: BLOEMKOOL. Dat hebben we thuis niet. Dus ruim opgeschept. Bij het eten mijn eerste Thaise biertje gedronken. Prima te doen: shandy voor gevorderen. Daarna nog een bordje bloemkool en overheerlijke ananas als toetje. Daarna buiten nog even een peukkie gedaan en op naar dromenland. Nog even gelezen, zappen is geen optie. Ik denk dat ik rond negenen in slaap ben gevallen. Om elf uur was ik al weer wakker en verwachtte dat het een lange nacht zou worden. Wonder boven wonder ben ik redelijk snel weer in slaap gevallen om tot vier uur door te slapen. Nog even een keertje omdraaien voor een nieuwe dag.

Groetjes, Allette en Mirjam

Pipa

Lekker geschreven en de nodige afstand tot het gebeuren.
groetjes,
Pipa

Roy

Hallo dames, goed om te horen dat jullie heelhuids in Bangkok zijn aangekomen. Ik ben zeer benieuwd naar de komende avonturen! Het is in ieder geval duidelijk geen Roy klimaat :-)

groetjes Roy

Mirjam

Hee Roy, het is inderdaad geen Roy klimaat en ook geen Mirjam klimaat. Zwaar hoor!! En we missen je wel hoor, maar in gedachten bij je bij ons (zweetloos :-P)

Groetjes, Allette en Mirjam

Hamba