mirjam-op.reismee.nl

Dag 03: Tempel Doeloe

Niet geslapen dus, maar wel om zes uur uit bed gegaan. Wederom als eerste in de eetzaal en ik kan zeggen dat ik me niet al te fit voelde. Van de koffie, die toch aardig sterk is, werd ik ook niet wakker.

Om acht uur buiten verzamelen. Er stonden al 7 toektoeks klaar en we moesten even wachten op nummer 8. Toen die eenmaal er was, konden we op weg. Klaar voor de start en af......!! Als 8 mario cart wagentjes begaven we ons in het drukke ochtend verkeer van Bangkok. Natuurlijk zaten wij in het karretje waarvan de bestuurder iedere keer de bananenschil pakte en bleven een beetje in de achterste regionen van de klassement. Op het laatste wist onze rookie driver (hij kan niet ouder dan 18 zijn geweest) toch nog een beetje in te halen, zodat we niet als laatste eindigden.

Eerste stop: China Town. Afgetrapt met iets kouds te drinken, wandelden we over de Chinese markt. De geuren die je tegemoed kwamen, waren niet fijn zo ´s ochtends vroeg (en ik denk trouwens dat ze de rest van de dag ook niet fijn zijn ) Gestopt bij een tempel waar we uitleg kregen over het Bhoedisme. Daar viel tevens het eerste slachtoffer van de diarree. Het grotendeel van de groep is goed voorbereid, dus alle tassen gingen open voor water, natte doekjes, diarree remmers en noem maar op. De tempel (was maar een kleintje) van binnen bekeken en weer op weg. Afgezien van de geuren zijn de producten die worden aangeboden op de markt ondefinieerbaar. Met name de bakken vlees. Ook de kleurtjes zijn niet al te aantrekkelijk. Knalroze bijvoorbeeld. Wat wij dachten dat kroeppoep was, bleek gefrituurde vissenlongen te zijn. Logisch!!

Daarna als een echte Thai met de kamikazebus mee. Bus was natuurlijk meteen vol met 15 grote Nederlanders er in. Vrouwen gaan zitten, mannen blijven staan. Volgende stop: de liggende Boeddha. Kaartje gekocht en in de rij staan om je schoenen uit te mogen doen. De gouden boeddha ligt (ja echt) en enorm groot. (feitjes moet ik er nog even bij zoeken) Megadruk en iedereen wil hetzelfde plaatje schieten. Allette had meer geduld dan ik en heeft de mooie plaatjes gemaakt. Ik was wat eerder naar buiten gegaan. Daarna zijn we ons eigen weg gegaan. Er is namelijk nog zoveel meer moois te zien.

Ik zie een meneer op een bankje zitten en hij leest de krant die hij met 1 hand vast houdt. Met zijn andere hand aait hij een prachtige kat. Kat zag er schoon uit en ik kon het gewoon niet laten. Lief beestje. Beesten geaaid tot nu toe: eentje maar en dat is best netjes. Voor de zekerheid daarna toch maar even handjes gewassen en verder gelopen. Het was een bewolkte dag en het is benauwd en drukkend. Ik had er vandaag erg veel last van en krijg steeds meer hoofdpijn. Om elf uur was de groep compleet en gingen we bootje varen. Het eerste gedeelte kon ik mijn ogen nog wel open houden, maar al snel legde ik mijn kop tegen mijn rugzak en lag heerlijk te doezelen. Als je aan het varen bent, is de tempearatuur behagelijk en is het allemaal nog wel uit te houden.

Veel te vroeg naar mijn zin, kwamen we aan bij het restaurant. De gedachte aan eten deed mij niet veel goed en ik besloot dan ook de lunch over te slaan. ´s Ochtends ontbijten wil nog wel, maar als ik eenmaal een paar uur in de hitte ben geweest, dan hoef ik niet meer aan eten te denken. Ik heb totaal geen honger, alleen maar dorst. Ik werk dan ook liters water weg. Het eten zag er voortreffelijk uit en volgens Allette was de smaak idem. Allette was ook helemaal blij, want bij dit buffet zaten er eindelijk toetjes.....!!! Daar smachtte ze al drie dagen naar. Niet alles daarvan was even lekker, maar ze heeft haar toetjes gehad. Na het eten op weg met de boot naar ...kwat po tempel??. Een groot complex waar nog een restantje boeddha bewaard wordt in een .....! Hier woonde vroeger ook de Koning, totdat de een na laatste hier is vermoord. Sindsdien woont de Koning ergens anders. Ondertussen was de lucht dicht getrokken en kon het ieder moment gaan onweren en regenen. Leek mij, trouwens, een goed plan. Dus in tempo de nummertjes volgens, zodat we alle belangrijke zaken zouden zien. In 1 van de tempels was een mis, geen idee of dat ook zo heet, bezig en we mochten dan ook niet naar binnen. Wel leuk dat meneer pastoor van de Boeddha's te horen was via de luidsprekers. Tegen de muren van de tempel zaten diverse boeddhisten naar de dienst te luisteren. Ook waren er diverse offerplekken waar men kaarsjes en wierrook brandden, Lotus bloemen en goud werd geofferd. Toen we alles gezien hadden via het voormalig paleis van Ramas de achtste terug naar de afgesproken plek.

Helaas bleef de beloofde regen uit en hielden we last van het benauwde weer. De temperatuur ging nog een standje hoger en mijn hoofdpijn ook. Met de busboot gingen we terug naar hotel. Bom en bom vol en de Thaise kaartjesverkoopsters kon er niet langs, bleef tegen mij en Jannie schreeuwen, maar we verstonden er geen bal van. Uiteindelijk tot helemaal vooraan gelopen en bij iedere halte kon er wel iemand van ons gaan zitten. Bij de laatste halte stapten we uit. Nog een klein stukje met de kamikaze bus en we waren weer terug bij het hotel. Het was half vier en het enige waar ik aan kon denken was: aspirine en slapen.


Tot zes uur lekker een tukkie gedaan en daarna langzaam wakker geworden. Voelde me gelukkig stukken beter. De groep was ergens in de stad gaan eten en wij gingen in het hotel eten. Veel honger had ik nog niet, maar ik moest wel wat eten. Beneden gekomen zat er nog iemand van onze groep die ook niet mee was met de rest. Hij was net begonnen met eten en we konden spieken wat we te eten gekregen. Dit keer geen buffet, maar salade, soep vooraf en rijst met 3 verschillende vlees schotels. Ik hield me bij de voorgerechten. Een beetje sla en twee bakken soep. Na het eten zijn we naar de kamer gegaan, hebben nog wat kleding stukken gewassen en zijn bijtijds gaan slapen, want Allette had ook nog het nodige in te halen.

Groetjes, Allette en Mirjam

Reacties

Reacties

Ab

Goed verhaal weer !!!

De sleur van Telfort zeker is erg ver weg nu !!!

Veel plezier nog.

mams

leuke verhalen blijf genieten en wees voorzichtig
Met Nyscha is alles goed.
Ook de groeten je pipa

mams van allette zegt

he daar weer leuk om te lezen hoor , maar wat warm genieten en voorzichtig zijn .
dikke kus voor jullie van hier .

Anna

Erg leuk om jullie te volgen op deze manier. Zie uit naar het volgende verhaal. Geniet ervan en aan de warmte wen je vanzelf.

Hel

Leuke verhalen en ja, de eerste dagen zijn pittig :) Veel plezier jullie

anja ( schoonzus Allet)

Hey....wat leuk om de verhalen te lezen....dat was afzien Allet.... de toetjes!!Haha...maar toch eindelijk gehad. Doe rustig aan met de warmte en idd veel drinken. Heel veel plezier daar nog en tot de volgende reisverhaal.
Liefs van ons hier!

xx Anja & fam.

Pipa

Knuffel van Nyscha.Ze slaapt bijna de hele dag.Eet goed.
Slaapt alleen 's nachts bij me en laat me overdag met rust.Vreemd dat Allette ook zo gek is toetjes!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba