mirjam-op.reismee.nl

Dag 04: Markt, Market en Mercado

Vandaag gaan we eindelijk Bangkok verlaten. Frisse lucht!! Om half acht was iedereen paraat bij de bus en vertrokken we tien minuten later. Het was ongeveer een uurtje rijden naar onze eerste stop. Terwijl Jack (onze gids) ons tijdens dit rit de nodige achtergrond informatie geeft, kijk ik mijn ogen uit. We zitten aan het begin van het regen seizoen (nog maar 1 buitje gehad), maar alles is hartstikke groen.

Natuurlijk pakken we voornamelijk de snelwegen, maar ik krijg een goede indruk. In Maeklong aangekomen, stappen we uit de bus met onze camera´s voor het komende schouwspel. Eerst lopen we via rails over de markt. Deze markt is naast het spoor gesitueerd en het enige looppad is dan ook de rails. Handelswaar ligt tegen het spoor aan. Ook hier weer ondefinieerbare geuren en ingredienten. Voor het eerst zien we levende kippen en vissen onder de handelwaar. Voor ons westerlingen is het onbegrijpelijk dat mens de vis verdoofd met een klap op de kop en vervolgens van levende vis de schubben gaat verwijderen. Na vijf seconden had ik dat wel gezien.

Aan het einde van de markt is het station en de trein staat al klaar. De marktkooplui weten precies wanneer deze vertrekt en ze wachten dan ook tot de allerlaatste seconde om hun spullen weg te halen. De parasollen, schermen en producten worden weggehaald, de trein rijdt er langs en binnen no time staat alles weer op z´n plek. Dit ritueel wordt 4 keer per dag herhaald. Ik hoop dat het lukt om het filmpje te uploaden. Op ons gemak weer terug gelopen naar de bus en op naar de volgende markt. Klein stukje rijden en we stappen op een boot die ons naar de floating market (drijvende markt) zou brengen. Langs de route stonden fantastische huizen en het uitzicht was adembenemend. Ook is de temperatuur zo lekker als we aan het varen zijn. De boten bewegen zich voort met oude dieselmotoren uit vrachtwagens en kunnen een behoorlijke snelheid halen. Hoe verder we kwamen, des te meer bootjes met handel we zagen. Bij de market zelf zijn we uitgestapt en naar een koffiehuis gelopen. Waar de lekkerste koffie werd geschonken.

Onze reisleider heeft heel veel contacten, die hij neven en nichten noemt en ook dit was weer 1 van zijn contacten. De koffie was lekker en de kopjes waren zoooo jaren ´70. Bij het koffiestandje stonden 3 kleine jongens die probeerden kaarten, tijgerbalsem of wat dan ook aan het kopen. Ze beginnen met een glimlach en bij iedere poging gaan ze zieliger kijken. Je zou denken dat ze na 3 keer wel opgeven, maar zelfs na 20 keer nee zeggen, gingen ze gewoon door. Na de koffie zijn we over de markt gaan wandelen. Eigenlijk alleen maar spullen voor de toeristen en eten & drinken. Inkopen doen willen we pas op het allerlaatste moment ivm sjouwen. Je kan hier wel prachtige portretten schieten van de mensen met hun karakteriestieke gezichten. We hadden nog tijd over en gelukkig een held in ons midden. Robert besloot om met een enorme python op de foto te gaan. Hij liever dan de rest, wij namen het filmen en fotograferen op ons. Weer terug gelopen naar de koffiestand waar we hadden afgesproken. De meesten namen nog een bak koffie en daarna liepen we terug naar de bus. Sommige hadden al wel wat souveniertjes gekocht.

Toen een paar uurtjes rijden richting de River Kwai. In de bus schrijf ik een deel van het reisverslag om daarna lekker te doezelen. Om twee uur zijn we bij het restaurant voor de lunch. Wederom geen honger en als dit de vakantie zo door blijft gaan, kom ik met minder kilo´s terug dan toen ik heen ging. BETER :-) Ik moet wel wat eten en neem een beetje soep, daarna wat rijst met groenten & kip. Dit keer zat er een behoorlijk pittig schotel bij en langzaamaan verschenen er zweetdruppels en tranen bij diverse mensen. Na de lunch liepen we naar het station tegenover het restaurant. Even wachten en wij mochten in de eerste wagon stappen. Het mannetje die het station beheerde was zo´n enorm lief kereltje. Om drie uur vertrok de trein richting de river Kwai. Uit het raam hangen was niet aanbevolen vanwege de takken die zo lekker in je gezicht striemen. Het was een ontzettend leuk en mooie rit. We hadden Jack verkeerd begrepen en we reden langs de river Kwai in plaats van er over. Na een uurtje stapten we uit op een station en weer in de bus. En toen gingen we echt naar de brug toe. (waarvan alleen de pilaren nog orgineel zijn) De rest van de groep ging bootje varen en wij hadden even genoeg van bootje varen en bleven aan de kant. Terwijl de groep op het water was, kwam net de trein over de brug. Dus foto´s genomen en filmpje gemaakt. Na zo´n 30 minuten kwam de rest van de groep terug en hebben nog een rondje gemaakt over het plein.

Op naar het hotel. De buitenkant zag er wel aardig uit, maar de kamers waren helemaal niks en dan met name de badkamer. Een van de eerste dingen die je doet als je een nieuwe hotelkamer binnen komt, is op het bed zitten. Deze bedden hadden geen matras, maar een plank. Ik hoef verder geen uitleg te geven. Om acht uur aan tafel. Nummer 1 van meest besproken onderwerpen: het matras. Nummer 2: de tweedaagse drooglegging van Thailand in verband met de voorverkiezingen. Bij het eten mochten we wel een biertje bestellen, maar alleen in een glas. Na het eten zei Jack dat er buiten op het terras lekkere cocktails werden geschonken. Allette en ik lopen er heen en we konden kiezen uit sapjes en frisdrank. Daarnaast de band was ook niet goed. Helder idee, we lopen even naar de supermarkt aan de overkant. Tot onze spijt verkopen wij de komende twee dagen geen alcohol. Onze excuses voor het ongemak. En ja, als je iets niet kan hebben, wil je het juist hebben.

Laatste optie: het restaurant in het hotel. Gewoon geen enkel probleem en we kregen zelfs het bier in de fles. Al snel zaten we met het grootste gedeelte van onze groep in de lobby en de potten bier bleven maar komen. Het was hartstikle gezellig en weer een heel kort nachtje. Het matras hield mij in ieder geval het grootste gedeelte van de nacht wakker.

Dikke kus, Allette en Mirjam

mams allette

Is dat echt zo ? geen matrassen maar een plank , nee
toch zeker , wat erg dan , maar jullie zien weer heel
wat . geniet maar wees voorzichtig .

liefs mams maar ook paps . doei doei .

Erik

Ik stond al bijna op het punt om jullie iets na te brengen want 2 dagen droog staan op vakantie, dat kan niet.
Zo'n plank maakt wel een bikkel van je dus niet klagen.
Veel plezier nog!!!

Erik