mirjam-op.reismee.nl

Macedonië: dag 06

's Ochtends waren we als eerste beneden voor het ontbijt. Er was net iemand bezig om de jammetjes bij de borden te leggen. Dus maar even buiten gaan lopen. Op het balkon stonden Cees en Marianne die vandaag 32 jaar getrouwd waren. Dus toegezongen. Binnen was er iets meer ingedekt. In plaats van een buffet kreeg ieder een glaasje aanlengjus, een blauw gekookt eitje, smeerkaas en jam en er kwam een mandje met brood op tafel. Karig allemaal en ook het humeur van de mensen was erg zonnig. Vandaag hadden we een druk programma. We begonnen met het St. Panteleimon Klooster. Prachtige fresco's met mooie heldere kleuren. Daarna reden we naar de Matka Vallei. Wat een stuk mooie natuur. Lang het water naar de kerk van St. Andrew gelopen. Klein en wederom prachtige fresco's. Op terras nog een kop koffie gedronken en terug gelopen naar de bus. Wat wilden hier graag nog wat langer blijven voor een wandeling!!! . In de bus vertelde Katarina dat we pas tussen vier en vijf zouden gaan lunchen. We vervolgenden onze weg via het nationale park: Mavrovo. Prachtig park en zo jammer dat we er alleen maar door heen rijden. Rond half 1 even gestopt voor wat kleine boodschapjes om de ergste honger te stillen. Wat granenkoekjes gegeten. Via het nationale park reden we naar het St. Jovan Bigorski klooster. Weer een stijle weg omhoog. Aangekomen kregen we te horen dat vrouwen een rok aan moesten. Gelukkig hebben ze die daar liggen met klittenband. Wij dames zagen er zo charmant uit!!! Binnen kregen we van een monnik in opleiding uitleg over de alles wat in de kerk aanwezig was. Jammer dat het op zo'n momotone manier ging. Daarna natuurlijk door het winkeltje gelopen waar zowel Allette als ik het niet kon laten om weer iconen mee te nemen. Terug in de bus in. Op naar het volgende klooster waar nonnen waren en een heilige relikwie. Een bot uit hand van een heilige en deze rook heel erg zoet. De geur bleef zeker een paar uur in mijn neus hangen. Vervolgenseen behoorlijk stuk rijden naar het gebergte van Jablanica waar we de lunch gaan hebben. Af en toe lekker liggen doezelen. Eenmaal in het dorp aangekomen, klommen sommige naar boven en anderen namen de taxi naar boven. Het eten stond al op tafel en zag er fanatastisch uit. Deze keer kregen we ook een Macedonische specialiteit: Gjomleze. Dit wordt hetzelfde bereid als spekkoek. Laagje voor laagje, met bloem, zout en olie en in een speciale pan bereid. Erg lekker. Daarna zijn we naar een aantal waterbronnen gelopen. Op naar Ohrid wat nog maar een kwartiertje rijden was. en om acht uur stond het avondeten weer op tafel. Veel werd er niet gegeten, daar we nog vol zaten van de 'lunch'. Toen begon het bruiloftsfeest en de wijn vloeide rijkelijk. Om drie uur ging het personeel naar bed en wij volgden een half uurtje later.!!

Hamba