mirjam-op.reismee.nl

Amerika: Dag 02: Mile High City

Om half 5 hadden we er allemaal genoeg van en zijn we opgestaan. Thee en koffie gemaakt en wat ben je verpest met een senseo apparaat. Water wordt namelijk pas heet als je in het koffiezet apparaat doet. Ik gooi het maar op mijn jetlag. Om kwart over zes zaten we aan het ontbijt en namen we de plannen voor vandaag door. Koffers weer in de auto en op weg naar look out mountain waar we om kwart over zeven aankwamen. Daar was het iets frisser dan in Denver zelf. We hebben gewandeld, foto´s genomen van de vergezichten en we zijn naar het graf van Buffalo Bill en zijn vrouw geweest.

Terug naar de stad, eerste attractie: capitol state house. Parkeerplaats gezocht: kosten 6$ voor de hele dag. Erg schappelijk voor downtwon Denver. Terwijl naar het capitol state house liepen, kwamen we onze eerste eekhoorn tegen. Wederom door de security en op naar het visiter centre. Daar kwam een oudere man naar mij en vroeg of hij ons kon helpen. Alle tips zijn altijd welkom. Hij gaf ons diverse tips en folders voor in de stad, maar ook voor de rest van onze route. Hij nam nog een foto van ons voor het kantoor van de ´governor´ die helaas niet aanwezig was. Maar die zijn helaas mislukt. Ook adviseerde hij de tour van tien uur. Nog even water gehaald en gewacht tot de tour begon, die 45 minuten zou duren. De introductie van de tourguide duurde al 15 minuten en we begonnen elkaar al aan te kijken of dit nu zo´n slimme zet was. Nog even aankijken. De meneer vertelde heel interessante zaken, maar het tempo was veel te laag. Uiteindelijk zijn we ´m toch maar gesmeerd. Nog even zelf rondgehobbeld en toen naar buiten.

Op naar de US mint voor een foto, daar de tours 3 maanden van te voren zijn uitverkocht. Onze weg vervolgd in 16th mall street. Je verwacht veel winkels, maar het zijn hoofzakelijk restaurants. We kozen voor het Rialto cafe voor de lunch. Burger voor Roy, broodje voor Allette en buffalo meatloaf voor mij. Ik kan deze keer niet beweren dat mijn meatloaf beter is. Het vlees van de buffel is steviger en sterker/voller van smaak dan gehakt. Super lekker. Met een gevulde buik liepen we door naar het Money Museum als alternatief voor de US Mint. Security check (alweer)en we kregen een mooie sticker op de borst. Het museum op zich stelde niet zoveel voor. Er waren een aantal displays over de geschiedenis van het papier geld in Amerika. Ook een voorbeeld hoeveel 30 miljoen dollar is in briefjes van 100. (Heul veul) Ook kon je je eigen biljet ontwerpen, dus aan de slag met de krijtjes. En een saaie film. Bij weggaan mocht je je eigen money bag pakken. Een zakje met versnipperde dollar. Als een kind zo blij liepen we naar buiten. Oke, ik dan!!

Met de bus naar Coors field, het stadion van de Colorado Rockies. Dit ligt in een mooi stukje Denver. Gerenoveerde pakhuizen in oude stijl. Maar laten de rockies nu net spelen. We hebben de goedkoopste kaartjes genomen en zijn naar onze plekken gegaan. Helemaal boven in het stadion. We hadden goed uitzicht op het veld, ook al waren de spelers mini poppetjes. Het zonnetje scheen, biertje erbij. Wat kan een mens zich meer wensen op dat moment. Ja, een homerun en die hebben we ook gekregen. Voor de Rockies was het feest, want de laatste was ergens in 2010. We hebben een paar innings gekeken en erg genoten van de mensen die bij ons in het vak zaten. De zon werd op een gegeven moment wel heel erg heet en onze gezichten rood. Time to go, voordat de vellen erbij zouden hangen. Eerst even afkoelen in de schaduw en daarna nog even rond gelopen in het stadion. Roy heeft nog een mooie pet gescoord. Terug naar de bushalte. Bus naar het beginpunt genomen, terug naar de auto gewandeld. Daar was nog een eekhoorn en nu maar even de camera gepakt. Bij de auto aangekomen hebben we eerst de deuren maar even wagenwijd open gedaan, want het was superheet geworden.

De route naar Winterpark uitgezocht en rijden maar. Ondanks dat het spitstijd was, viel de drukte mee. Na een uur gingen we van de snelweg af en de bergen in. Was het nog 30 graden in Denver, hier koelde het snel af naar een graad of elf. Op een gegeven moment zagen we twee auto´s aan de kant staan en een andere auto draaide net en seinde ons met zijn lichten. Wat bleek: een beer. Vlug gestopt, camera´s gepakt en foto´s genomen. Geweldig. We kregen nog een waarschuwing dat we uit moesten kijken voor elanden op de weg. Dit was hun wandeluurtje.

Hotel voorbij gereden, gekeerd, hotel gevonden. Deze keer een super ruime kamer met ieder ons eigen bed in plaats van een opklapbed. Aan de overkant zat een 7/11. Wat spulletjes gehaald en Roy is even plat gegaan. Allette is gaan lezen en ik in de weer met de foto´s en verhalen. Ondertussen het tien over tien en ik ben nog klaar wakker, terwijl de andere twee liggen te meuren. Net nog even naar buiten geweest voor een laatste sigaret en er steekt gewoon een coyote over en loopt een paar meter verder langs me. Wat een geweldige eerste dag.

Evelyne

Leuke verhalen alweer :-). Kan niet wachten tot de volgende. Enjoy babe!

Pipa

Mazzelkont droog als je de deur uitgaat.Jullie miep-miep
zal wel een jetlag hebben gehad?Maar gelukkig toch het hotel gevonden.
Tot schrijvens!

janneke

Nu de stukjes weer gelezen hoor , geweldig en dat van die BEER super , nu geniet maar verder .
Liefs mam van Allette .

Hamba