mirjam-op.reismee.nl

Dag 06: Turkije: Antalya – Perge

Ook het ontbijt buffet viel niet in goede aarde. Ach, je kan niet alles hebben. We beginnen deze dag met een bezoek aan een juwelierscentrum. Blijer kan je me niet maken. Onder protest gaan we mee naar binnen. Na vijf minuten het verhaaltje te hebben gehoord, excuseer ik mij bij de dame, zeg dat ik niets met sieraden heb en vraag waar de uitgang is.

Eerst moeten we door grote zalen met sierraden waar we door tientallen verkopers worden aangekeken. Kopers, kopers... nee, uitgang alsjeblieft. Aan het einde is een restaurantje waar we snel wat te drinken nemen en daarna naar buiten. We gaan een eindje wandelen. We zitten op een industieterrein, maar alles beter dan binnen zijn. Op tijd zijn we weer terug bij de bus. Niemand heeft iets gekocht. We vervolgen onze weg naar Perge, de beroemde antieke stad. Dit is 1 van de meest belangrijke en prachtige kuststeden, ook beroemd vanwege religieuze redenen door de heilige Paulus. Hij had zijn eerste uitspraken met bewoners van Perge. In de oudheid was Perge door de toen bevaarbare rivier Kestros met de Middellandse Zee verbonden. Perge was onafhankelijk tot de komst van Alexander de Grote in 334 v.c. Tijdens de Hellenistische periode van Alexander de Grote, en Romeinse keizerstijd bloeide de stad op. Zij slaat haar eigen munten met een afbeelding van het beeld van Artemis van Perge, de vruchtbaarheidsgodin.
Wederom weet Hikmet ons weer veel te vertellen. Sommige mensen in de groep hadden aangegeven dat hij teveel vertelde. Daardoor beperkte hij zijn verhalen. Jammer! Hij laat ons enkele hoogtepunten zien en daarna hebben we vrije tijd om zelf rond te wandelen. Het aquaduct ligt helaas buiten het museum en we kunnen deze niet bezichtigen.
We gaan terug naar Antalya voor de lunch. Het restaurant heeft een uitzicht op de haven. Het is warm en het eten is redelijk. Daarentegen: het bier is voortreffelijk. Het eerste restaurant met tapbier. De rest van de middag hebben we vrije tijd in Antalya. Allette en ik verheugen ons op de Turkse markt. De omschrijving op de website: waar u o.a. een lokale 'Turkse Markt' bezoekt. Hier kunt u zelf ondervinden hoe het leven van alledag zich afspeelt. Op deze typisch oriëntaalse markt vindt u o.a. kruiden, specerijen, groente, fruit en souvenirs.
Ehm, de markt bestond voor 95% uit nepkleding, wat souvenierswinkels en 4 kruidenkramen. Niks leven van alledag, want er lopen voornamelijk toeristen rond. Zo ontzettend jammer. Ik sla nog wel wat kruiden in. Daarna lopen we nog wat door de hoofdstraat en de winkels konden ons niet bekoren. Daarnaast is het drukkend heet en staan de sluizen bij mij wagenwijd open. We nemen nog een vers sapje voor de vitamientjes. Allette doet nog even een kleine D-tour en ik ga op een terras zitten met een koud biertje. Met 20 minuutjes is Allette terug en we zitten nog gezellig een uurtje onze tijd te verdoen op het terras. We hadden liever dit uurtje bij Perge gehad, zodat we naar het aquaduct konden gaan. Allette kreeg nog een knuffel van een parasol die op haar viel tijdens een windvlaag.
Maar we sloten de dag af met een bezoek aan een waterval. Helaas was ik zo bezweet door het drukkende weer, dat mijn gezicht te nat was om veel foto's te nemen. Daarna terug naar het hotel. Airco op de kamer aan. Heerlijk. De lucht begon donkerder en donkerder te worden. De eerste flitsen kwamen en al snel krijgen we een prachtig vuurwerk van moeder natuur.
Na het fiasco met het eten gisteravond hadden we met een groepje besloten om te gaan uiteten. We gaan weer naar hetzelfde terras als de avond ervoor. Eenmaal op het terras barst de regen los, maar we zitten lekker onder dak. We hebben lekker gegeten, maar als ik voor mijzelf spreek, had ik er meer van verwacht.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba