mirjam-op.reismee.nl

Amerika: Dag 09: It's all about the money- Orlando - St. Augustine

We slapen een beetje uit en ontbijten op ons gemakje. Bullen bij elkaar en op naar St. Augustine. Het oudste plaatsje van Florida en misschien wel van de VS. Deze staat al sinds 2000 op mijn must see lijstje. Als we buiten komen, is het zwaar bewolkt en koel. Roy en ik doen het goed bij deze temperatuur, terwijl Allette het koud heeft. De rit duurt 2 uur en we concluderen dat snelweg in Florida saai zijn. Als we aankomen, hebben we nog steeds een grijze lucht en diverse gebieden met name bij de zee staan onder water. We hebben moeite om een parkeerplek te vinden. Gevonden en daarna gaan we lopen. Op zoek naar het visitors centre. Ik heb mijn research gedaan met een boek uit 1999. Dom. Wat toen gratis was of tegen een kleine betaling van een paar dollar te bezichtigen was, betaal je nu de hoofdprijs. We zien prijzen voorbij komen van 10, 12 en half en 15 dollar voorbij komen. Als je alles wilt zien, ben je zo 50 tot 60 dollar pp kwijt. Eerst gaan we naar de Bastille (Godshuis was gratis.) Prachtige kerk. We lopen ons gemak rond en besluiten dan om naar het fort te lopen. Volgens Roy zijn boekje (uit 2015) $7,50. Is te doen. Eenmaal daar...$10. We kijken naar het fort en naar elkaar. We besluiten om niet naar binnen te gaan, maar er om heen te lopen. We maken wat foto's. Dan zien we een stelletje wat bij de muur staat waar vroeger mensen werden geexecuteerd. Hij ging tegen de muur staan met een lap voor zijn ogen en zij maakte een foto. We vonden het best wel smakeloos. Na het fort lopen we nog wat door het stadje. De woningen zijn prachtig, maar veel toeristen winkels en ontzettend veel restaurants. Eigenlijk zijn we er wel klaar mee en ik kan niet anders zeggen dat ik teleurgesteld ben. Misschien dat het anders was als de lucht blauw was geweest. Via een ander visitor centre waar we even plassen en drinken halen, lopen we op ons gemak terug naar de auto. We rijden dan naar Anastacia Island om de mooie zwart witte vuurtoren te bekijken. Eenmaal daar: om op het terein te komen en een mooi zicht te hebben: moet je betalen!!! We schieten wat foto's door de bomen en maken ons op voor de terugreis. Gelukkig hebben we nog iets moois in het verschiet. Onderweg komen we Cracker Barrel tegen. Mijn favoriete keten in de VS. Na ruim een uur rijden is ie er dan. We lopen eerst even door het winkeltje en gaan daarna aan tafel. Country fried steak voor mij, zalm voor Allette en salade voor Roy. Onze ober probeert grappig te zijn, maar dat slaat niet helemaal aan. We hebben heerlijk gegeten en lopen met volle buiken naar de auto. Op het parkeerterein zit een grote groep gieren. We nemen wat foto's. Lelijke beesten, maar gaaf om ze van zo dichtbij te zien.
Thuis gekomen kruipen we weer op de bank om de film van gister af te kijken. Oei oei, wat een slechte film. Dat was echt zonde van onze tijd. Daarna kletsen we wat en vertrekken we naar dromenland.

Hamba