mirjam-op.reismee.nl

Cuba: Dag 07 Topes de Collantes - Sancti Spiritus - Santa Clara

We zouden vandaag eerder kunnen ontbijten vanwege de vervroegde check out, maar als we bij de ontbijtzaal komen, zijn zij nog druk bezig om alles klaar te zetten. De deuren zouden om zeven uur open gaan, maar bleven gesloten. Jut van Juul begint aan de deur te trekken wat niet in dank wordt afgenomen door de mensen die er werken. Als de deur eindelijk open gaat, wordt er ook geklaagd bij Igor over het gedrag van Jut. We nemen snel het ontbijt tot ons, ik pik nog wat vlees mee voor de honden buiten en zorgen dat we om kwart voor acht bij de bus zijn. Om acht uur rijden we weg. We hebben dus weer een lange reis voor de boeg. Nu kunnen we zien wat Eduardo twee dagen geleden in het donker heeft gereden en ons respect groeit. Het uitzicht is prachtig, dus daar genieten we weer extra van. Als we aankomen in Sancti Spiritus gaan we eerst naar de Yayabo brug. Deze is gemaakt van terracotta stenen en zo’n 200 jaar oud. Daarna wandelen we naar het stadscentrum waar we vrije tijd krijgen. Allette en ik gaan op zoek naar een supermarkt. We vinden een kleine en de inhoud valt ons tegen. Langzaam lopen we naar het plein waar we elkaar weer zouden ontmoeten. We gaan op een terrasje zitten bij een hotel en ik bestel een cola en krijg echte coca cola. Heerlijk in vergelijking met de Cubaanse cola. Igor komt ook bij de groep en heeft een traktatie. Guavepasta met kaas. Men, dat is lekker. Het is eigenlijk een hapje dat voornamelijk aan kinderen wordt gegeven als snack. Als we weer compleet zijn, stappen we weer in de bus op weg naar Santa Clara. Als we daar aankomen, gaan we eerst lunchen. Daar zijn we niet blij mee, want we weten hoe lang de lunches kunnen duren en het is al bijna twee uur. Vanmiddag staat namelijk het mausoleum op het programma en deze sluit om vier. Allette en ik bestellen een pizza voor ons samen. Het duurde en duurde en Allette gaat samen met Dorien nog even een blokje om. Ik had mee moeten gaan, want het bleef duren. Eindelijk waren de pizza’s er. Aardig, maar niet super lekker. Nadat we allemaal betaald hadden en we weer in de bus zaten stond de kleine wijzer op de vier en grote wijzer stond bijna op de twaalf. Om een minuut over vier stonden we voor de deur en God zij dank mochten we nog naar binnen. Eerst gaan we naar de ruimte waar de diverse kleine lichaamsdelen worden bewaard van revolutionairen waar onder Che Guevara. Daarna gaan we naar een klein museum waar o.a. persoonlijke eigendommen van Che Guevara worden tentoongesteld. Veel foto’s en geschiedenis. We vervolgen onze weg naar de andere kant van het mausoleum waar een enorm groot beeld van Che staat. Igor vertelde wat meer over de laatste dagen van deze Cubaanse held.

Daar gaan we naar het het monument van de Tren Blindado. Ook al hadden we hier kaarten voor, we zijn te laat en het is gesloten.

Bron: wikipedia

In de laatste decemberdagen van 1958 vochten de Revolutionaire Troepen vanChe Guevarahier een beslissende slag uit met de manschappen van dictatorFulgencio Batista, die een gepantserde trein (Tren Blindado) naar Santa Clara had gestuurd om zijn troepen te ondersteunen. De trein werd nabij het station van Santa Clara met een bulldozer tot staan gebracht, de lading wapens kwam in handen van El Che en zijn mannen, en de overwinning van de Revolutie was een feit. In de vroege uren van nieuwjaarsdag 1959 ontvluchtte Batista de hoofdstadHavana, nadat ookSantiago de Cubagevallen was. Een paar dagen later trok Che metCamilo CienfuegosHavana binnen, op 8 januari 1959 op de voet gevolgd doorFidel Castro.

We lopen wat rond en nemen foto’s en video’s. Dan lopen we gezamenlijk door de stad naar het Parque Vidal. Onderweg schiet ik een mooi stukje film, typisch Cubaans straatje, ondergaande zon en dan komt er net een oldtimer voorbij rijden. Yay. Het is een heerlijke wandeling en daarna nemen we nog wat Cubaans leven tot ons terwijl op een bankje in het park zitten. Er is een wagentje voor de kleintje die door een geit wordt voortgetrokken. We kijken naar de mensen en de omgeving. Dan komt Eduardo ons halen en worden we naar het laatste hotel gebracht. Even buiten het centrum komen we terecht in een kleine ecologische oase. Op het terrein staat allemaal rode ronde hutjes. Er lopen kippetjes rond en het is allemaal ruim opgezet. Eerst krijgen we onze welkom cocktail bij de bar wat eigenlijk alleen sinaasappelsap.

We hebben een mooie kamer op de begaande grond. Een klein deel van groep gaat met Igor naar een buffet restaurant en de rest besluit de avond door te brengen bij de bar. Het is immers alweer onze laatste avond. We chillen eerst nog wat op onze kamer en lopen daarna naar het bargedeelte bij de ingang. Er zaten al paar van onze groep te genieten van een drankje. We gaan erbij zitten en trappen af met een pina colada. De volgende wordt toch echt weer een Cubata. Ondertussen komen er ook wat mensen bij ons zitten die wel zijn wezen eten. We worden nog getrakteerd op een heuse Cubaanse dansshow. Oh, we hebben zo genoten. Dorien heeft vanmiddag een sigaar op straat gekocht voor 10 cent en Erik besluit deze te gaan roken. Het blijkt een enorme pretsigaar te zijn, want binnen de kortste keren liggen we helemaal in deuk. Geweldige afsluiting van deze vakantie. Teruglopend naar de kamer kijken we nog even naar de prachtige sterrenhemel. Dan blijken een kamergenoot te hebben in de vorm van een kikker. Hoewel ik die nacht regelmatig op het toilet heb gezeten, ben ik hem gelukkig niet tegen gekomen. Helaas gunden mijn darmen mij geen nachtrust.

Hamba