mirjam-op.reismee.nl

Cuba: Dag 08/09 Santa Clara – Varadero – Amsterdam

Vandaag staan we vroeg op, omdat we helemaal terug moeten rijden naar Varadero. We pakken de koffer zo goed mogelijk in en lopen dan naar de ontbijtruimte. We moeten nog even wachten eer we naar binnen mogen. Een zwerfkatje klimt tegen mijn benen op om aangehaald te worden. Zo lief. Handjes wassen en daarna ontbijten. Dat ging er wel in, maar daarna begonnen de darmen toch weer op te spelen. Ik had mijn eigen pillen een paar dagen eerder weggeven, dus moest ik bietsen voor een imodium. Gelukkig had iemand er nog een paar. Laatste spullen in de koffer en op naar de bus.

Volgens het programma zouden we de ochtend doorbrengen in de Santa Clara. Werkelijkheid: om 8 uur in de bus. De Cubaanse landschappen vliegen aan ons voorbij en rond half 11 stoppen we weer bij het kleine dierentuintje voor een koffie en plaspauze. En dan gaan we weer onderweg. Een paar creatieve dames hebben op de melodie van guantanamera een afscheidslied voor Igor en Eduardo geschreven. Een mooi koor dat lekker vals zong en Igor die er best een beetje emotioneel van wordt. Langzaam naderen we Varadero en zit het er echt bijna op. Een groot deel van de groep heeft een verlenging geboekt en gaan nog een paar dagen op het strand liggen. Op het vliegveld nemen we afscheid van elkaar. Dikke knuffel voor Igor en Eduardo en op naar Nederland.

Koffers ingecheckt en nog even naar buiten. Dan gaan we door de douane en hebben nog even tijd voor we kunnen boarden. Ik haal toch nog een fles rum en we kopen nog magneetjes. Als we in het vliegtuig stappen, kunnen we gaan zitten waar we willen. We vliegen namelijk eerst nog Cancun, Mexico. Het lijkt wel of we een ander vliegtuig hebben dan op de heenreis, want we hebben iets meer beenruimte. In Mexico mogen we tijdens het bijtanken in het vliegtuig blijven zitten. We zoeken onze ‘echte’ plaatsen op en maken ons op voor de lange vlucht naar huis.

Op schiphol nemen we afscheid van de meevliegers en nu zit het er echt op.

Nawoord: ik heb genoten van deze vakantie, maar de rondreis viel erg tegen. De omschrijving van de rondreis spiegelde alles iets anders voor dan wat het was en die ons deed geloven dat we de dingen die beschreven stonden ook daadwerkelijk zouden bezoeken in plaats van langslopen. Dat de weg kapot en waardoor twee keer drie en half uur moesten omrijden was overmacht, dat het rum museum te vol was ook. We hebben aan Cuba gesnuffeld in plaats van geroken en of geproefd.

Gaan we terug: ja zeker. Maar dan zelf. Cuba heeft zijn eigen airbnb systeem, Casa Particular, waarbij je bij de mensen thuis een kamer huurt en vaak ook kan eten. Beter voor de Cubaanse economie. We willen nog een paar dagen door Havana zwerven, want we hebben daar veel te weinig gezien. We willen naar de diverse musea die niet op het programma stonden of zijn overgeslagen. We willen een middagje rondstruinen in Pinar del Rio. Misschien meer richting het Oosten van het land. Dus nu de leuke taak om zelf een rondreis samen te stellen en mijn Spaans op te krikken, zodat we ons zelf kunnen redden indien iets niet goed gaat. Mooi vooruitzicht!

Hamba